måndag 30 juli 2007

Guldgruva #1

Detta är det första inlägget som inte rör en direkt restaurang eller matställe utan mer ett ställe som bjuder på råvaror, upplevelse eller liknande. Men förmodligen ganska ofta matrelaterat ändå.

Dagens guldgruva är säkert inte okänd för de som bor i Stockholm men kanske inte så känd för de som inte är i Stockholm så ofta.

Det är Söderhallarna det gäller. Ligger i ena hörnet på Medborgarplaten (T-bane-station med samma namn på grön linje). Söderhallarna bjuder på ett varierat utbud av råvaror. Fisk, kött, vilt, kryddor, olja, te, choklad etc. Allt som du förväntar dig i en välsorterad saluhall helt enkelt. Det som gör Söderhallarna extra bra är att det inte är dubletter av butiker i någon större omfattning utan det är snarare mångfald på liten yta.

Dessutom finns den mycket trevliga butiken The English shop där man kan köpa allt möjligt engelskt som kanske annars kan vara lite lurigt att få tag på. Det man främst vill gå dit för är väl marmelad för den som är marmeladfantast. Jag såg även de hade ett spännande urval av pepparsåser också, alla med death i namnet vilket alltid är ett mått på kvalité när det gäller pepparsås.

Jag åt lite snabbmat när jag var där också. Hittade ett ställe som hade profilerat sig med meze-mat och det verkade vällagat och med ett ganska litet med välvalt utbud. Jag åt dock inte mezetallriken utan nöjde mig med en tunnbrödsrulle med någon lammröra i. Som var väldigt god. De hade en tomatsås som var ganska kryddstark och god.

Rullen avnjöts ute på medborgarplatsen och det enda jag kunde tänka på var att det kändes som jag var i Malmö. Söder känns väldigt mycket som Malmö, men utan 15:--falafel då. Jag förstår att många som kommer till Stockholm söker sig till söder, för söder känns inte alls som övriga Stockholm. Mycket trevlig atmosfär och mycket människor i rörelse. Jag skulle inte själv ha något emot att bo på söder. Man kan nog kalla hela söder för en guldgruva också.

Inga kommentarer: