måndag 28 september 2009

Pleasant

Kammakargatan 9
08 - 232320

Räkna med att du måste gå in och fråga om du kommit rätt, de har nämligen ingen annan skylt än en stor där det står "BAR" enbart. Sen kan man läsa på mattan pleasant ihop med en massa annan text. Eller så kan du bara fråga servitören som mest står och hänger i baren, så han är lätt att få tag på. Om man nu inte sitter vid bordet och väntar på service.

De har en rätt spännande meny då de främst vill vara en bar så har de något som kan liknas vid ett mellantig på barmeny och vanlig meny. Det är vanliga rätter men mindre så en huvudrätt är ungefär två vanliga rätter. Alla rätter kostar 95:- så det blir 190:- för en huvudrätt så det är överkomliga priser. Dessutom får man trevlig variation.

Här åt jag bara huvudrätt medans min sambo åt förrätt och huvudrätt. Till förrätt åt sambon kräftsoppa med västerbottentoast. Jag var självklart tvungen att smaka då jag blev väldigt nyfiken när väl maten kom in. Den hade en len smak som toppades av av en väldigt trevlig smak av skaldjur. Den var toppen helt enkelt, så pass bra så jag nog måste gå dit igen och äta en hel soppa själva då den gav en väldig massa mersmak. Samma sak med toasten som hade rikligt med ost så den var smakrik till tusen, så pass så att om man åt den samtidigt med soppan så smakade inte soppan någonting. Men det kan man nästan stå ut med när man får något som är så gott och har mycket ost på sig. Anmärkningsvärt är dock att man fick bara ost på en av två brödskivor, vilket för mig är ett annorlunda beslut som jag inte riktigt förstår.

Huvudrätten för oss båda blev en spännande mix av kulinariska upplevelser från världens alla hörn. Jag listar helt enkelt upp alla tre rätterna och ger sen en genomgång av höjdpunkterna samt depp-dalarna.

  • Kantarellrisotto
  • Älgfärsbullar, timjan- och rödvinssky, lingon och syltade kantareller
  • "Pica lo macho", het argentinsk gryta på nöt, kryddig korv, apelsin, tomat och habanero

Kantarellrisotton hade stora och goda kantareller vilket var ett stort plus, ganska ofta får man bara pyttesmå bitar med svamp som man knappt ser eller känner smaken av. Till min stora besvikelse så hade de hällt på en rejält skopa med olivolja på risotton. Oljan som är väldigt smakrik stal en rejäl bit av smakupplevelsen på risotton som var oerhört tråkigt. Även denna risotto hade dock hårda kärnor som jag inte gillar alls.

Älgfärsbullarna var väldigt stockholms-anpassade vilket passade mig som handen i handsken då jag inte är så förtjust i för mycket älgköttsmak som har en tendens att bli väldigt "tungt" i smaken och dessutom stenhårt. Men här hade de blandat upp älgfärsen med fläsk eller kalvfärs så den blev ganska mycket mildare och behagligare att äta. Kanske inget för grabbarna på fagerhult men det är nog perfekt för stockholm. Såsen, lingonen och kantarellerna var perfekta. Detta är en riktigt god rätt, rekommenderas.

Pica lo macho var macho så det räckte, det var rejält kryddröj i denna rätten och sambon som beställde den fick tårar i ögonen. Dock led den i mitt tycke av den vanliga gryt-problemet med svårtuggat och trådigt kött som inte direkt smälte på tungan. Borde nog kokat någon timme till. Denna rätt är helt obegripligt att de har på menyn med tanke på övriga rätters ganska milda och behagliga smakupplevelser.

Inredningen är ganska gemytlig dock ganska kall då det är mycket svart, speglar och glas och att de hade dörren öppen. Toaletterna är ett kapitel för sig och har väldigt spänannde ljus-lösning i taket, nästan värt ett besök i sig.

Kul med små rätter och de flesta var generellt bra genomförda så det blir 3/5 för pleasant. Jag kommer gå dit igen.

Inga kommentarer: