måndag 28 september 2009

Square

Hammarby Allé 81
120 63 STOCKHOLM
Telefon 08-50129480

Det första man slås av när man glider in på square är att man inte riktigt är välkommen in i restaurangen. Istället för att ha en naturlig ingång eller någon sorts hovmästarpulpet så kliver man rakt in i en soffgrupp där människor sitter och umgås och går man direkt till höger så går man rakt in i några som sitter och äter vid ett långbord som liksom avskärmar restaurangen. Dessutom i ens förvirring där man känner som man försöker attackera någon så börjar en avlägsen röst bakom baren ropa på en och undra om man ska äta. Förvirringen är total, men vi hade bestämt oss för att där skulle vi äta. Så vi hoppar över ett mindre soffbord och är strax vid baren och blir guidade av en van äventyrsguide till vårt bord. Nu kan man äntligen lugna ner sig och titta på hur stället är inrett och det är väldigt elegant, känns nytt och fräscht. Det är avskalat men inte sterilt, jag gillar det direkt. Stolarna är dock helt sämst, då de själva stolsdynan lutar lite bakåt samt att de har väldigt låga ryggstöd så man får sitta lite halvspänd i kroppen hela tiden. Det är väl för de vill ha sina gäster på allerten kan man tänka sig. Det var dessutom en gäst av den något längre typen, kansek runt 1,90m som till och med trillade av stolen.

Till förrätt tog jag risotto med svamp en tidlös klassiker. Dock slås jag alltid av hur jag personligen tycker att de kunde tillagat riset lite längre, jag är inte så förtjust i en hård kärna på riset. Men det är kanske så den ska vara enligt konstens alla regler, jag är osäker på just den punkten. Jag ska dock äta risotto på fler ställen, får väl se vad som är det vanligaste och sen rätta mig efter det. Eller nej, det är min blogg och mina åsiker. Jag vill inte ha en hård kärna i mina riskorn! Sambon åt sikromtoast och den leverade exakt vad man trodde den skulle göra. Till den var det en nästan löjligt liten och tunn bit prästost-paj, de hade väl inte riktigt råd med västerbotten, den kostar ändå nästan 15kr/kg mer än präst.

Varmrätterna höll nog den mest ojämna nivån som jag hittills varit med om på en restaurang jag varit på. Jag åt halstrad röding med parmesanpotatispure och det var gott även om rödingen var en aning för länge halstrad så den blev lite torr och trådig. Synd på en i övrigt perfekt utförd rätt. Presentationen var inte heller 100% då de av någon anledning hade slängt ner allt i en djup tallrik så det låg som en hög med mat. Förstår inte riktigt detta med att använda konstiga tallrikar till fel rätter. Var både svårt att äta och såg inte speciellt gott ut. Smakmässigt var det dock mycket bra, moset och såsen som var till. Sambon tog deras vegetariska lasagne och den var absolut ingen höjdare alls. Pastan smakade bara stärkelse och det som inte var pasta hade en extremt skarp smak av tomat. Detta var nog inte kockens paradrätt, jag är väldigt glad jag inte tog den och ledsen för min sambo som tvingades genomlida den.

2/5, fixa möbleringen i restaurangen och lär er laga lasagne och ni har en 4:a lätt.






Inga kommentarer: