söndag 15 maj 2011

Faros

Sofiagatan 1 - 11640 STOCKHOLM Telefon: 08-4421414

När man känner att man vill gå och käka någonstans och inte bli besviken och få prisvärd mat utan konstigheter så gå till Faros. Det är grekisk mat och man vet vad man får. Det låter inte så häftigt men det är svårt att säga något annat, det är alltså inte dåligt det är himla bra men heller inga överraskningar.

Men det som du ska gå till faros för att äta, och sen snart gå tillbaka igen för det var så himla gott. Det är potatisen, den är helt otroligt god faktiskt. Dubbelt friterade potatiskivor som är krispiga på ytan och saftiga på insidan är underbara. Om detta inlägg enbart gällde potatisen så skulle det få 6 av fem möjliga i poäng.

Inredningen är lite märklig och mörk, känns inte riktigt som de hängt med till 2011 men å andra sidan så slipper man sitta jättenära de andra gästerna så det känns inte som man sitter i knät på varandra, det är skönt och en lyx man inte är bortskämd med nuförtiden.

Servicen var toppen på alla sätt och vi kände oss bra bemötta även när jag ber om att sitta vid ett speciellt bord, så fixade de utan att klaga.

Det som tyvärr för min del drar ner betyget ganska mycket är brödet man får innan. Det serveras med en färskost som jag tror har olika kryddning varje dag, denna gång var det paprika och det var gott. Dock kändes brödet jättetråkigt och inte alls färsk. Ganska segt och smaklöst. När jag går på restaurang vill jag att brödet, som faktiskt är det första man äter ska hålla hög klass. Det är inte så himla svårt att baka eget bröd. Enkelt färskt bröd är godare än gammalt mer avancerat bröd. Och brödet vi fick denna lördagkväll var riktigt riktigt tråkigt. Sen tycker jag man ska få smör till bröd och inte bara mystisk färskost.

Så på det hela taget måste jag ändå rekommendera faros om du vill ha en trevlig matuppelevelse med dina vänner och smakrik grekisk mat som kommer tillsammans med himmelskt potatis.

3,5/5

Inga kommentarer: