tisdag 3 januari 2012

Dado

Tavastgatan 28
118 24 Stockholm
08-669 92 20

dadosthlm.se/

Med nytt och trevligt sällskap så styrde jag kosan mot Dado idag för vad jag trodde skulle bli indisk mat. Vilket visade sig inte alls bli det, eller lite indiskt. Återkommer till det.

Restaurangen är trevligt inredd med en speciell och genomgående stil som jag personligen gillade. Den var varm och gemytlig vilket verkligen passade bra idag. Då det var kallt, blåsigt och regnigt på väg till restaurangen.

Servitören verkade lite stressad och/eller förvirrad så mitt sällskap saknade kniv tills maten kom och han var lite dålig på att ta vår beställning.

Nu kommer både det bra och vi viss mån det dåligt med besöket. Menyn är jättesvår att tolka och bestämma vad man vill äta. De hade i princip fyra grundrätter; ett laxspett, ett lammrack, en tonfisk och tandoori-kyckling. Sen valde man tillbehör till dessa. På samma sätt som endel high-end köttrestauranger i USA.

Men då tillbehören inte var självklara vad de innehåll var det oerhört svårt bilda sig en uppfattning om vad som passade till vad. Så man fick chansa ganska friskt. Vilket gjorde att mina val var rätt bra och mitt sällskap inte var lika nöjd med sin komposition (fast servitören hjälpte till med valen, vilket jag tycker är riktigt dåligt).

Det bra med denna metod gjorde att jag valde en sötpotatiscurry till mitt lamm, som jag säkert normalt inte hade valt. Men det visade sig vara riktigt gott.

Fanns dock en sak som lyste extra starkt. Både pga. sin enkelhet och att smaken var perfekt. Deras apelsinris, det är något som jag redan nu känner har potential att få mig att bli sugen på att gå dit igen.

Kort och gott, maten var vällagad och välkomponerad varje enskild enhet, men väldigt svårt att bestämma vad man vill ha egentligen.

Betyg:
Service: 2/5
Mat (när man väl bestämt sig): 3,5/5

Inga kommentarer: