torsdag 10 juni 2010

Restaurang Gården

Restaurang Gården

Adress: Skolgården Norra Latin
Tel: 070-8195030
www.gardenstockholm.se

Nyöppnat ställe i en ganska trött del av stockholm city där det verkligen behövs lite och platsen är riktigt trevlig. Luftigt, fint och trevligt läge. Helt enkelt väldigt lyckad placering måste jag säga. Såg först ut som ett stort trädäck med utemöbler, men sen längst in fanns något som kan liknas vid ett orangeri med en öppen vägg. Helt perfekt, då jag personligen inte riktigt trivs att äta utomhus, men detta är en gyllene medelväg.

Menyn var precis lagom stor och lättöverskådlig, man blev sugen på ett helt gäng av rätter på pappret som låg på bordet där man sitter. Det var också en mycket bra mix som säkert faller alla i ditt sällskap i smaken.

Matsalen var trevligt disponerad men jag hade nog hellre sett ett lite naturligare sätt för oss gäster att röra oss in i restaurangen, det blev lite förvirrat. Men det löser man väldigt lätt med att bara flytta omkring borden och göra en naturlig väg in. Lätt kirrat!

Serveringspersonalen var mycket trevlig, välklädda och allmänt trevliga och gav en mycket proffsigt bemötande, något som alltid faller mig i smaken.

Efter mycket funderande så valde jag entrecote, eftersom jag är en entrecote-o-man om man säger som så. Till detta fick man välja mellan färskpotatis och pommes, jag valde den färska potatisen så klart, när det är säsong. Så då passar man på!

Köket var snabba med att få ut maten så det var inga problem hittills. Men sen började de tyvärr.

Såg hur de bar ut plankor med köttbitar på till andra bord men jag bad till den gud jag inte tror på att min köttbit inte kom på en planka, utan det är någon annan rätt. Men tyvärr besannas min värsta skräck, min köttbit kommer in på en jävla planka! Dessutom kommer den in helt ensam på plankan, sånär som på en citronklyfta. Vem fan kom på den briljanta idé att servera en citronklyfta till en köttbit? Sen kom potatisen, såsen, tsatziki, en cesarsallad på en bricka som de ställde mitt på bordet. En cesarsallad? Vad är poängen med den, tillför ingenting. Kanske som en förrätt, men inte som ett additament.

Åter till plankan, hur tänkte man nu? Potatisen rullar ner på golvet när man försöker lägga ut den på plankan. Salladen hamnar på bordet när man försöker lägga ner den på plankan. Alltså, dumpa plankorna och använd vanligt porslin, det fungerar bra.

Köttbiten var nog kanske den sorgligaste entrecote jag någonsin har sett. Om det nu ens var en entrecote, såg mer ut som en dålig bit biff eller så. Den saknade alla spår av fett och inte dett karaktäristiska "fettögat" som man förväntar sig på en riktigt fin entrecote. Jag påpekade detta för köket, men de sa att det inte var något fel på den och jag fick tillbaka den. Den smakade i paritet med det kött som man köper på lågprisstormarknad. Verkligen en besvikelse.

Jag säger det igen, dumpa de jävla plankorna. Det ser billigt ut, det går inte att äta på. Det tillför absolut ingenting. Väck med dem!

Ska gå dit någon mer gång om ett gäng veckor med tanke på att de bara hade varit öppna i två veckor, kan vara barnsjukdomar eller så.

2/5, hade blivit 1/5 om det inte vore för att serveringspersonalen var väldigt trevlig.

Inga kommentarer: